2013. jún 06.

Bérek alakulása 2008-2013

írta: FSZDL
Bérek alakulása 2008-2013

A KSH 2013. április 18-án tette közzé a bérekre vonatkozó legfrissebb gyorsjelentését.   A jelentés szerint a nemzetgazdaságban – a legalább 5 főt foglalkoztató vállalkozásoknál, a költségvetési intézményeknél és a megfigyelt nonprofit szervezeteknél – a bruttó átlagkeresetek 2,6 %-kal, a családi kedvezmény figyelembevétele nélkül számított nettó átlagkeresetek 3,9%-kal haladták meg az egy évvel korábbit. 2013. január–februárban a teljes munkaidőben alkalmazásban állók átlagos bruttó keresete 223 100 forint volt. A vállalkozásoknál dolgozók átlagosan 229 400, míg a közszférában – a nem közfoglalkoztatás keretében – foglalkoztatottak 212 500 forintot kerestek. 

Vélemény:

Egy átlagos háztartás / kereső számára a hétköznapokban nem a bruttó bér számít, hanem a reálbér, mert abból veszi meg a kenyeret a boltban, más szóval a munkabérek valós mutatója a reálbér.

Az inflációs hatást a KSH adatok nem jelzik, annak figyelembevételével valós bérnövekedésről 2012 decemberéig nem beszélhetünk - a bérek vásárlóereje nemzetgazdasági szinten gyakorlatilag az elmúlt években folyamatosan csökkent. Az elmúlt években az egykulcsos (valójában kétkulcsos) adórendszer bevezetése a legalacsonyabb és átlagos jövedelmű csoportok reálbér csökkenésére volt leginkább drasztikus hatással.

Ezt a negatív trendet törte meg az előrejelzések alapján vártnál alacsonyabb, de a reálbérekben ténylegesen kimutatható kismértékű javulás 2013 I. negyedévében (január-február), ami elemzők szerint átmenetinek tekinthető és az alacsonyabb inflációnak (a 2012. decemberi 5 % helyett 2013.februárban 2,8 % volt), csökkenő személyi jövedelemadónak és a bérkompenzációnak tudható be.  A nemzetgazdasági 3,9 százalékos nettó bérnövekedés a januári 3,7 százalékos inflációval számolva 0,2 százalékos reálbér-növekedést jelent (a közfoglalkoztatottak alacsony bére az adatot némileg lefelé torzítja).

A várakozások / előrejelzések szerint amennyiben az infláció hasonlóan alacsony marad, a nettó bérek tényleges emelkedése várhatólag gyorsulni fog (kb. 2 %) 2013-ban.

Főbb tendenciák 2008 óta:

Reálbérek:

A reálbérek az inflációs hatás figyelembevételével a 2013. I. negyedévi javulástól eltekintve 2012-ig:

  • nemzetgazdasági szinten csökkentek
  • állami szférában csökkenek
  • versenyszférában nem csökkentek (a bérdinamika egyes ágazatokban eltérő)

 

Bérkompenzáció (nominális bruttó keresetek)

A nettó béreket befolyásolják a szja rendszer változásai. A bruttó 216 ezer forint alatti fizetéseknél a 2011-es adóváltozás (szja, járulékok, adójóváírás) nettó fizetéscsökkenést hozott volna.

A nominális bérek[1] 2008 óta közszférában nem emelkedtek à 2007-hez viszonyítva a közszféra reálbérei 2012 elejére 25 %-kal mérséklődtek.[2]

 Lényegében:

adójóváírás, szuperbruttó[3] megszűnt àalacsony keresetűek nettó bére csökkent volna àkormányzati megoldás: 20 %-os minimálbér-emelés, „elvárt” béremelés (vállalati bérkompenzáció) 

A költségvetési szférában és a nonprofit szervezeteknél foglalkoztatottak egy részére 2012. januártól havonta az adó- és járulékváltozások ellentételezésére, a keresetbe nem tartozó kompenzáció kifizetésére kerül sor. 2012. januárban a költségvetésben a teljes munkaidősök mintegy 56 százaléka átlagosan 10,3 ezer forintot kapott ezen a címen, 2013. januárban pedig a dolgozók egy része átlagosan 10 000 forint kompenzációban részesült, míg a nonprofit szervezeteknél erre jogosultak átlagosan 9700 forint juttatást kaptak ezen a címen.

A munkaadó számára adott kompenzáció – amelynek mértéke 2013-ban csökkent - alapját a közterhek levonása nélküli bruttó bér adja, gyakorlatban a kedvezmény a 27 százalékos szociális hozzájárulási adóból vonható le.

Közmunka hatása a bérekre:

A KSH intézményi statisztikája teljes munkaidős foglalkoztatottak átlagkeresetét méri. A közszférában 2011-ben az alacsony keresetű közmunkások kiestek à állami szféra bérindexe felfelé torzult.

2012-ben a 8 órás közfoglalkoztatás viszont lefelé torzította az átlagos béreket, mivel jelentősen nőtt a teljes munkaidős közfoglalkoztatottak a súlya a teljes foglalkoztatáson belül.

2013-ban változatlan feltételek mellett a 6 órás közfoglalkoztatás az előző évhez képest nagyobb arányt képvisel, a 8 órában foglalkoztatott közmunkások az összes közfoglalkoztatotton belüli tervezett aránya 60 % (àállami szféra bérindexe várhatólag felfelé torzul), a foglalkoztatás átlagos időtartama 5,1 hónap.

Közmunkások havi bruttó bére (vonatkozó kormányrendeletek alapján) teljes munkaidő esetén:

2013:

  • 75 500 Ft (szakképzettséget nem igénylő munkakörök)
  • 96 800 Ft (legalább középfokú végzettséget igénylő foglalkoztatás esetén).

2012:

  • 71 800 Ft (szakképzettséget nem igénylő munkakörök)
  • 92 000 Ft (legalább középfokú végzettséget igénylő foglalkoztatás esetén).

2011:

  • 57 000 Ft (szakképzettséget nem igénylő munkakörök)
  • 78 000 Ft (legalább középfokú végzettséget igénylő foglalkoztatás esetén).

 

Források:

  • KSH adatok
  • KSH munkaerőpiac gyorsjelentés („223 100 forint volt a bruttó átlagkereset, Keresetek, 2013. január–február”)

http://www.ksh.hu/docs/hun/xftp/gyor/let/let21302.pdf

 

Ajánlott tanulmányok:

  • Cseres-Gergely, Kátay, Szörfi: A magyarországi munkapiac 2011-2012-ben in: Munkaerőpiaci Tükör [ed. Fazekas], 2012

http://econ.core.hu/file/download/mt_2012_hun/munkapiac.pdf

 

Ajánlott elemzések:

  • Öt éve nem esett ekkorát a bérek vásárlóereje www.portfolio.hu[2013.február 21, archív, előfizetőknek elérhető tartalom]
 

Kelemen Melinda

Szociológus szakértő



[1] A munkabér összege, függetlenül annak vásárlóerejétől.

[2] Forrás: Cseres-Gergely, Kátay & Szörfi (lásd ajánlott tanulmány)

[3] A szuperbruttó kb. az átlagbér mértékéig megszűnt àgyakorlatilag kétkulcsossá vált a szja (16 % és 20,3 %, mivel sort került a 16 %-os adókulcs bevezetésére, de megmaradt a 27 %-os szuperbruttó kb. az átlagbér felett).

 

Szólj hozzá